zpět seznam článků

Případová studie: Víte, jak spíte?

Ve spolupráci s čekým výrobcem lůžkovin a matrací Klinmam Vám přinášíme projekt „Víte, jak spíte?“, který Vám odpoví na otázky, co se během noci děje s každým z nás a proč se někteří probouzí svěží a jiní neopočatí a unavení.

Na následujícím videu uvidíte skutečné záběry mladého páru, který se do projektu dobrovolně zapojit, aby vyřešil své problémy se spánkem. Analyzovali jsme záběry během noci a zhodnotili klady i nedostatky jejich ložního vybavení, které se projevují právě v jejich chování. Pro ilustrační účely Vám nabízíme 4 hodinový záznam, který je 250x zrychlen do 3,5 minutového videa.

Nyní je pár ve fázi zařizování nové ložnice, nechme se tedy překvapit jaké bude jejich další video po tom, co si zvyknou na novou matraci...

Technické parametry lůžka

typ matrace: dvoulůžko 180x200 cm, střední tuhost, materiál: studená pěna
doplňková uprava: 6 cm topper z paměťové pěny
typ přikrývky: francouzská (pro 2)
hřejivost přikrývky: celoroční (300g/m2)
objem polštáře: 920g
teplota v místnosti: 22°C

Co jsme zjistili?

Vidíme, že žena je téměř spokojená se svojí matrací, ale nedostačující je pro ni výhřevnost přikrývky, svědčí o tom neustálá potřeba se zakrývat až po krk, přestože je v místnosti až 22°C. (ideální teplota by měla být 19°C.) Také je ustavičně rušena partnerovými pohyby a poté celkově prostorově omezena.

Muž si několik let stěžuje na bolest zad, krční páteře a celkovou únavu. Po zhlédnutí těchto záběrů se tomu sám přestal divit. Matrace, kterou má dvojice asi 3 roky je pro něj nevyhovující. Na záběrech, které jsme měli k dispozici se otočil 50x! Měl tak minimální možnost dostat se do hlubokého spánku, který je tak důležitý pro regeneraci těla. I pro něj jsme shledali jejich přikrývku nevhodnou. Jako spousta mužů trpí pocením a kolísáním teplot.

Jednoznačně doporučujeme termoregulační přikrývku a lůžko celkově vybavit savými materiály (bavlněná přikrývka, povlečení, prostěradlo - další savé materiály jsou Lyocel,Tencel). Této dvojici, bohužel, francouzskou přikrývku rozhodně nedoporučujeme.

Co je spánková křivka...

Spánková křivka graficky zachycuje vývoj našeho spánku v průběhu noci a jeho fází, které se v průběhu noci několikrát mění. Děje se tak v závislosti na vnitřních procesech, ale také na našem okolí a prostředí, ve kterém spíme.

spankova krivka

Bdělost

Počáteční fáze spánku typická po ulehnutí do postele nebo přetrvávájící při problémech s usínáním. Následně při probuzení a také při brzském vstávání.

REM fáze spánku (Rapid Eye Movement)

Fáze snadno rozpoznatelná rychlým pohybem víček, podle kterého dostala svůj název. Při této fázi odpočívá mysl, mozek třídí a ukládá nové myšlenky a poznatky. Proto je tato fáze dlouhá u dětí a studentů, s postupujícím věkem se její potřeba snižuje. Můžou se při ní objevovat následující projevy: zdají se sny, mluvení ze spaní, náměsíčnost, pohyb obočí, převalování se.

Hluboký spánek

Také nazýván non-REM, předtavuje opak fáze REM, při níž tělo regeneruje na buněčné úrovni. Rostou vlasy, nehty, vyhlazují se vrásky, tělo nabírá energii, vytváří se kostní dřeň. Obnovuje se imunitní systém, orgány, buňky. V této fázi nic nevnímáme, neslyšíme, necítíme (stav podobný anestezii).

Co to znamená pro náš spánek...

Hluboký spánek je pro nás nejdůležitější z hlediska regenerace a celkové vitality během dne. K takovému spánku ale potřebujeme během noci vytvořit patřičné podmínky - nesmí nás nic tlačit, nesmí nám být příliš teplo ani zima... Takové prostředí a mikroklima v lůžku nám v noci zajišťují vhodná matrace, přikrývka a polštář, díky nimž se zbytečně nepřevalujeme, odkopáváme nebo přehazujeme a přerušujeme tak fázi hlubokého spánku.

Jak jsme se přesvědčili na videu našeho páru dobrovolníků, vhodná matrace a lůžkoviny znamenají pro každého z nás něco jiného. Vybírejte je proto pečlivě a nebojte se vybrat jinou přikrývku pro sebe a jinou pro partnera nebo partnerku. Obráťte se pro radu na odborníky, kteří spánku a matracím rozumějí, ti Vám s výběrem pomohou.


Poslední články

Správný čas na výměnu vašich lůžkovin právě nastal.

I v lůžkovinách najdeme několik rozdílů, které byste měli znát a při výběru lůžkovin se jimi řídit. Věděli jste například, že existují hned tři druhy lůžkovin? Nebo že i lůžkoviny mohou zajišťovat stálou teplotu v lůžku? Také jste možná netušili, že lůžkoviny bychom měli měnit dle ročního období. Je tohle pro vás novinka? Pojďme se na lůžkoviny podívat z blízka.

číst více

Jak sport ovlivňuje kvalitu našeho spánku?

Spánek je základní fyziologickou potřebou. Během spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energii. Dlouhodobý nedostatek spánku má velký vliv na naše zdraví a fyzičku. Vlastně se tedy dá říct, že spánek ovlivňuje náš výkon ve sportu a to v jakémkoli.

číst více