zpět seznam článků

Při usínání pozor na modré světlo!

Spánek je nepostradatelnou součástí a měrnou hodnotou poukazující na celkovou kvalitu života. Nedostatek či porucha usínání se při dlouhodobém opakování stává vážnou a mnohdy opomíjenou problematikou, která by za žádných okolností neměla být přehlížena.

Modré světlo v ložnici

Podle výzkumů ze všech částí světa se na spánku a jeho kvalitě mimo jiné podepisuje i přítomnost světla, která úzce souvisí s aktuálně nastavenou moderní dobou. Nejedná se pouze o vnější umělé zdroje světla, které mohou narušovat spánkové cykly během noci. Především pak mladší lidé a mládež se potýká s vystavováním se negativním účinkům tak zvaného modrého světla vycházejícího z monitorů, televizí i našich chytrých zařízení. Rovněž nesmíme zapomenout na stále častěji se objevující LED žárovky, které s příchodem atraktivní úsporné módy, pronikají i do našich snů. Modré světlo však může stát za významným narušením spánkového biorytmu.

Potlačování melatoninu

Modré světelné spektrum je ve velké míře přirozeně obsaženo ve slunečním světle a má tak bezprostřední dopad na náš biorytmus. Jmenovitě pak stojí za úbytkem tvorby melatoninu, který je tvořen výhradně za tmy a reguluje usínání a jednotlivé fáze spánku. Tím dochází nejen k oddálení usnutí, ale také snížení celkové kvality spánku.

Modré světlo navíc aktivuje receptory sítnice stokrát více, než světlo bílé. Při dlouhodobém usínání u zapnuté televize nebo čtení z podsvícených displejů  před spaním se vystavujeme riziku onemocnění jako je deprese, spánkové poruchy či oslabení imunitního systému.

Při výčtu zdravotních potíží nesmíme opomenout kardiovaskulární nemoci nebo nádorové bujení. Právě melatonin stojí za kvalitou a zároveň hloubkou spánku, jeho tvorba je však jakýmkoliv světelným zdrojem potlačována.

Nebezpečné čtení před spaním

Pokud trpíte spánkovou poruchou v jakékoliv podobě nebo výše uvedenými komplikacemi, vyzkoušejte odstranit všechny LED žárovky s modrým světlem ze své ložnice. Odložte tablety a smartphony daleko od postele a nevpouštějte modré světlo do své bezprostřední blízkosti zhruba 3 hodiny před tím, než se uložíte ke spánku...

„Vystavení modrému světlu způsobuje zpožďování biologických hodin, tedy oddalování usnutí a následný nedostatek spánku. Znepokojující je to v případě lidí pracujících na směny a těch, kteří se pozdě večer vystavují modrému světlu z podsvícených obrazovek, zejména pak dětí a dospívajících.“

Vysvětluje Claude Gronfier, neurobiolog působící ve Francouzském státním ústavu zdravotnictví a lékařského výzkumu INSERM.

Pro lepší usínání nezapomínejte na kvalitní matraci a polštář. Využijte také rolet v okně a masky na spaní, která vám připraví dokonalé světelné podmínky (tmu) pro vydatnější spánek. Právě z těchto důvodů je mládež náchylnější k onemocnění při každé změně teploty, jelikož využívání elektrotechnických zařízení před spánkem je markantnější a imunita společně s odolností nižší.


Poslední články

Jak sport ovlivňuje kvalitu našeho spánku?

Spánek je základní fyziologickou potřebou. Během spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energii. Dlouhodobý nedostatek spánku má velký vliv na naše zdraví a fyzičku. Vlastně se tedy dá říct, že spánek ovlivňuje náš výkon ve sportu a to v jakémkoli.

číst více

10 tipů, jak si ušetřit více času na spaní 2. díl

V prvním díle našeho článku jste se již dozvěděli nějaké tipy, jak si uspořádat čas tak, abyste byli produktivní a zároveň ušetřili nějaký čas navíc na spaní. Spánek je totiž časově náročný, a proto pokud nestíháme všechny naše povinnosti, máme tendenci se o něj obírat. . Jak se tedy vypořádat s našimi povinnostmi rychleji?

číst více