zpět seznam článků

Kvalitní spánek je o rovnováze

Každý zná ten nepříjemný pocit po ránu, když se špatně vyspí a probudí se s bolestmi, unavený, potom celý den nestojí za nic, naopak pokud se dobře vyspíme a jsme plni energie, tak je den mnohem hezčí, stihneme spoustu věcí a máme radost ze života. Co tedy vůbec znamená "dobře se vyspat"?

Klíčem je správný spánkový biorytmus

Kvalitní spánek posuzujeme podle toho, jak se nám usíná a jak se nám vstává, což je subjektivní vnímání. Objektivně je to čas mezi těmito momenty. Dnes si kvalitu spánku můžeme nechat změřit ve spánkových centrech, kde se měří pohyb očí, aktivita mozku a svalová aktivita. Cílem je odhalit poměr mezi dvěma hlavními fázemi spánku. Každá z nich má jiný význam a ovlivňuje naši vitalitu během následujícího dne…

REM a n-REM fáze spánku

První fází je mělký spánek REM, v této fázi si třídíme myšlenky, sníme, probíhá regenerace mozku, mozek pracuje na 100%, svalstvo je v napětí, slyšíme, vnímáme, cítíme vůně, převalujeme se a objevuje se i náměsíčnost.

Druhá fáze je hluboký spánek, mozek se vypíná, uvolňuje se svalstvo, neslyšíme, necítíme, nevnímáme, z hlubokého spánku nás ale může probudit třeba pud sebezáchovy, když si například přeležíme ruku. Regeneruje se fyzicky tělo, nervový a imunitní systém, obnovuje se pokožka a ve větší míře rostou vlasy a nehty.

Kvalitní a zdravý spánek

Jak rovnováhy dosáhnout?

Poměr REM a hlubokého spánku se s naším věkem mění. Děti a studenti potřebují více fáze REM a s postupujícím věkem si tělo žádá více regenerující n-REM fáze. Zdravý spánek, je spánek klidný, kdy nás nic neruší a naše tělo má ideální podmínky k nerušenému spánku. V takovém případě si tělo samo dokáže regulovat poměr mezi jednotlivými fázemi a naším úkolem je pouze tyto podmínky zajistit.

Dlouhodobý nedostatek spánku, nekvalitní spánek, ale také přebytek spánku zvyšuje riziko nejrůznějších onemocnění.

Víte, kde spíte?

Zásadní vliv na kvalitu spánku má prostředí, ve kterém spíme. Základem zdravého lůžka je kvalitní matrace, která vytvoří příjemné klima, přizpůsobí se tělu a umožní správnou regeneraci páteře, kloubů a svalů. Dále rošt který umožní matraci dýchat a zlepší její vlastnosti, to vše v pevné posteli a samozřejmě správný polštář který dělá 30% kvality spánku. Nesmí se zapomenout na přikrývky, které dokážou regulovat teplotu a vlhkost v lůžku.

Ve vytvoření příjemného prostředí nám pomůže také ticho a dostatečná tma, příjemná vůně, a odpovídající teplota v ložnici.


Poslední články

10 tipů, jak si ušetřit více času na spaní 1. díl

Každý z nás má spoustu povinností a každodenních činností, které musí zvládnout udělat včas a kvalitně. Nejjednodušším způsobem, jak si ušetřit čas, který mnohdy i nevědomky začneme dělat, je, že začneme šidit náš spánek.

číst více

Bojujte kvalitním spánkem proti podzimním depresím

Letní dny se s námi již pomalu loučí a naše tělo to vnímá velmi intenzivně. Den se začíná zkracovat a brzy se již stmívá, ráno a večer je nám chladno, avšak odpoledne nás dokáže sluníčko ještě pořádně zahřát. Už je to tak, podzim se hlásí o své místo.
číst více