zpět seznam článků

Kvalitní spánek je o rovnováze

Každý zná ten nepříjemný pocit po ránu, když se špatně vyspí a probudí se s bolestmi, unavený, potom celý den nestojí za nic, naopak pokud se dobře vyspíme a jsme plni energie, tak je den mnohem hezčí, stihneme spoustu věcí a máme radost ze života. Co tedy vůbec znamená "dobře se vyspat"?

Klíčem je správný spánkový biorytmus

Kvalitní spánek posuzujeme podle toho, jak se nám usíná a jak se nám vstává, což je subjektivní vnímání. Objektivně je to čas mezi těmito momenty. Dnes si kvalitu spánku můžeme nechat změřit ve spánkových centrech, kde se měří pohyb očí, aktivita mozku a svalová aktivita. Cílem je odhalit poměr mezi dvěma hlavními fázemi spánku. Každá z nich má jiný význam a ovlivňuje naši vitalitu během následujícího dne…

REM a n-REM fáze spánku

První fází je mělký spánek REM, v této fázi si třídíme myšlenky, sníme, probíhá regenerace mozku, mozek pracuje na 100%, svalstvo je v napětí, slyšíme, vnímáme, cítíme vůně, převalujeme se a objevuje se i náměsíčnost.

Druhá fáze je hluboký spánek, mozek se vypíná, uvolňuje se svalstvo, neslyšíme, necítíme, nevnímáme, z hlubokého spánku nás ale může probudit třeba pud sebezáchovy, když si například přeležíme ruku. Regeneruje se fyzicky tělo, nervový a imunitní systém, obnovuje se pokožka a ve větší míře rostou vlasy a nehty.

Kvalitní a zdravý spánek

Jak rovnováhy dosáhnout?

Poměr REM a hlubokého spánku se s naším věkem mění. Děti a studenti potřebují více fáze REM a s postupujícím věkem si tělo žádá více regenerující n-REM fáze. Zdravý spánek, je spánek klidný, kdy nás nic neruší a naše tělo má ideální podmínky k nerušenému spánku. V takovém případě si tělo samo dokáže regulovat poměr mezi jednotlivými fázemi a naším úkolem je pouze tyto podmínky zajistit.

Dlouhodobý nedostatek spánku, nekvalitní spánek, ale také přebytek spánku zvyšuje riziko nejrůznějších onemocnění.

Víte, kde spíte?

Zásadní vliv na kvalitu spánku má prostředí, ve kterém spíme. Základem zdravého lůžka je kvalitní matrace, která vytvoří příjemné klima, přizpůsobí se tělu a umožní správnou regeneraci páteře, kloubů a svalů. Dále rošt který umožní matraci dýchat a zlepší její vlastnosti, to vše v pevné posteli a samozřejmě správný polštář který dělá 30% kvality spánku. Nesmí se zapomenout na přikrývky, které dokážou regulovat teplotu a vlhkost v lůžku.

Ve vytvoření příjemného prostředí nám pomůže také ticho a dostatečná tma, příjemná vůně, a odpovídající teplota v ložnici.


Poslední články

Správný čas na výměnu vašich lůžkovin právě nastal.

I v lůžkovinách najdeme několik rozdílů, které byste měli znát a při výběru lůžkovin se jimi řídit. Věděli jste například, že existují hned tři druhy lůžkovin? Nebo že i lůžkoviny mohou zajišťovat stálou teplotu v lůžku? Také jste možná netušili, že lůžkoviny bychom měli měnit dle ročního období. Je tohle pro vás novinka? Pojďme se na lůžkoviny podívat z blízka.

číst více

Jak sport ovlivňuje kvalitu našeho spánku?

Spánek je základní fyziologickou potřebou. Během spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energii. Dlouhodobý nedostatek spánku má velký vliv na naše zdraví a fyzičku. Vlastně se tedy dá říct, že spánek ovlivňuje náš výkon ve sportu a to v jakémkoli.

číst více