zpět seznam článků

Trápí Vás chrápání? Co ho způsobuje a jak ho řešit...

Chrápání. Nepříjemný fenomén nejen pro spáče, ale také pro spolunocležníky. Dochází k němu kvůli omezené průchodnosti horních cest dýchacích. Když jsou při vdechování dýchací cesty zúžené, vzduch se musí pohybovat rychleji, zvýší se tlak v krku a čep i měkké patro začne vibrovat.

Co chrápání způsobuje

Chrápání postihuje zejména muže, ale ženám se také nevyhýbá a ne nadarmo je tak považováno za největšího strašáka klidného partnerského spaní. Pro omezení nebo odstranění chrápání je nutné odhalit příčinu, kterými nejčastěji mohou být následující faktory:

Nachlazení

Platí pouze v případě, že vás chrápání netrápí dlouhodobě. Důvodem chrápání je překážka v dýchacích cestách. Po vyléčení chrápání zase mizí.

Alkohol

Při vyšší konzumaci alkoholu, hlavně před spaním, dochází k uvolnění krčního svalstva. To má pak za následek tlak na dýchací trubici, která je tímto zúžená a vzduch špatně proudí.

Kouření

Pokud kouříte, dáváte chrápání velký prostor. Sliznice kuřáka je totiž více zduřelá než sliznice nekuřáka. Navíc u silných kuřáků mohou vznikat různé zánětlivé procesy, které chrápání rovněž napomáhají. Navíc zvyšuje produkci hlenů v nose a hrdle a dráždí plíce.

Nadváha

Chrápání se také zhoršuje nadváhou či obezitou. Tuková tkáň v krku tlačí na dýchací trubici a opět omezuje průchodnost vzduchu.

Organické změny

Chrápání může být způsobeno i fyziologickými změnami, jako zkřivení nosní přepážky, zduřelými nosními mandlemi, nebo zánětem mandlí, či nosními polypy. Ty obzvlášť během spánku způsobují výrazné zúžení horních dýchacích cest.

Stárnutí 

I když je proces stárnutí přirozený, má nepříjemné vedlejší účinky. Jedním z nich je uvolnění svalů na krku, které podobně jako při nadváze omezuje průchodnost vzduchu.

Jak proti chrápání bojovat?

Podle příčiny chrápání Vám s bojem může pomoci řada věcí. Jedním z nich je změna životního stylu. V praxi to znamená přestat kouřit a výrazně omezit alkohol. Také vám prospěje změnit jídelníček a zahrnout pohybové aktivity, díky kterým se budete cítit lépe. To platí zvláště v případech, pokud máte nadváhu.

Změna spacích návyků

Klíčová je také změna spacích návyků a polohy při spánku. Pokud jste například zvyklí spát na zádech, naučte se místo toho spát na boku. Horní část těla by také měla být správně srovnaná, v čemž vám pomohou ortopedické polštáře, které vám poskytnou komfort i dostatečnou oporu.

Může také pomoct, když budete mít hlavu výš než nohy. Tím dojde k poklesu váhy, která působí na dýchací cesty.

Prostředí má na klidný spánek také velký vliv. Například pokud máte v ložnici suchý vzduch, ten vysušuje váš krk a sliznice a může přispívat ke chrápání. Svoje určitě udělá i čisté prostředí, ve kterém se nevyskytuje pyl, prach, zvířecí chlupy nebo jiné alergeny, které vás mohou v noci dráždit.

Aromaterapie a sprcha

Svoje dýchací cesty můžete podpořit například horkou sprchou před spaním. Velmi užitečné je také, stejně jako v případě zaražené rýmy, inhalovat slanou vodu, nebo vodu obohacenou o bylinky. Ta vám krásně uvolní dýchací cesty. Vyzkoušet můžete i různé vonné relaxační svíčky.

Lékařská pomoc

Pokud je chrápání dlouhodobý problém, který trápí nejen vás ale i vaše okolí a nic z daných rad vám nepomáhá, pak je možná na čase začít problém konzultovat s lékařem. Na chrápání existují léky i různé nosní spreje, které mají za úkol posílit dýchací trubici a pročistit dýchací cesty. Na specializovaných klinikách se také můžete objednat na odstranění chrápání laserem, což je zákrok, kdy lékaři laserem odstraní nadbytečnou část měkkého patra a provedou v něm nářezy. Tyto změny vyztuží celé patro a k nežádoucím vibracím již nedochází.

Pozor na spánkovou apnoe

Běžné chrápání se významně liší od spánkové apnoe, která je závažným zdravotním problémem. Zatímco obyčejné chrápání představuje problém především pro okolí spáče, u lidí postižených spánkovou apnoe je dýchání i průvodní chrápání přerušované, často dochází k zástavám dechu a v důsledku toho se mohou vyvinout závažná kardiovaskulární nebo metabolická onemocnění.

Pokud tedy vaše okolí zpozoruje, že v noci nepravidelně dýcháte, či se vy sami v noci často budíte s pocitem, že se dusíte, vyhledejte lékaře a poraďte se s ním o dalších krocích.


Poslední články

Letní cestování aneb jak na časový posun 2. díl

Uvádí se, že na jednu hodinu časového posunu potřebujeme den, abychom se s ní vyrovnali. Pokud tedy cestujeme několik hodin, naše tělo si může zvykat klidně po celou dobu dovolené a to už se zase chystáme domů. Jak se rychleji přizpůsobit tamnímu času?
číst více

Letní cestování aneb jak na časový posun 1. díl

Letní měsíce jsou obvykle spojovány s cestováním a dovolenou. Ve vzdálenějších destinacích vás čeká náročná překážka. Tou je časový posun, se kterým se tělo neumí dost dobře vyrovnat. Následujících několik rad by vám mohlo pomoci.

číst více