zpět seznam článků

Projevy spánkové deprivace u dětí

Spánek je důležitou součástí našeho života, jeho nedostatek ale neovlivňuje pouze dospělé. Může se objevit také u dětí, u kterých se ovšem projevuje jinak. Přestože příčiny i projevy mohou být u dětí jiné, ovlivňují často celou rodinu. Jaké jsou  příčiny nespavosti u dětí a jak je odhalit?

Jak na nespavost u dětí

Kvalitní spánek je důležitý

Pro dítě je spánek klíčový a potřebuje ho opravdu hodně. Samozřejmě záleží jak staré dítě je, novorozenec například by měl spát až 15 hodin denně, malý školák 8-10 hodin. 

U dětí, které spí méně, než potřebují, se může vyskytnout spánková deprivace, projevující se následujícími způsoby:

Podrážděnost

Batolata neutišitelně pláčou, větší děti jsou protivné, nemluvné a plačtivé. Nebaví je věci, které normálně ano a reagují na vše negativně. Často i odmítají jíst.

Večerní malátnost

I když je dítě velmi ospalé až pomalu apatické, spát zatvrzele odmítá.

Problémy při usínání

Ať se snažíte sebevíc, dítě prostě neusne. Batolata jsou schopná probrečet i celou noc, větší děti se převalují, koukají do stropu nebo si potají s něčím hrají.

Časté probouzení v noci

I když už dítě konečně usne, radost netrvá dlouho, protože se v pravidelných intervalech budí. Mimina budí rodiče pláčem, větší děti chodí do ložnice.

Nepravidelný spánek

Zvláště u malých dětí se rodiče snaží o řád a pravidelnost. Ve stejný čas ukládají dítě ať k odpolednímu nebo večernímu spánku. Pokud se dítěti nedaří usnout, nabourá celý řád a pak bývá buď přetažené, nebo má moc malý interval mezi jednotlivými dobami odpočinku.

Změna chování

Pokud dítě trpí poruchou spánku dlouhodobě, může se u něj projevit razantní změna chování. Velmi častá je agrese, kdy dítě útočí na rodiče a sourozence, často se vzteká, chová se impulzivně.

Často střídá nálady, může být i přehnaně hyperaktivní. U starších dětí se projevuje jako porucha pozornosti, zhoršení soustředění i paměť.


Čtěte dál: Jak dětem pomoci s nespavostí?


Poslední články

10 tipů, jak si ušetřit více času na spaní 1. díl

Každý z nás má spoustu povinností a každodenních činností, které musí zvládnout udělat včas a kvalitně. Nejjednodušším způsobem, jak si ušetřit čas, který mnohdy i nevědomky začneme dělat, je, že začneme šidit náš spánek.

číst více

Bojujte kvalitním spánkem proti podzimním depresím

Letní dny se s námi již pomalu loučí a naše tělo to vnímá velmi intenzivně. Den se začíná zkracovat a brzy se již stmívá, ráno a večer je nám chladno, avšak odpoledne nás dokáže sluníčko ještě pořádně zahřát. Už je to tak, podzim se hlásí o své místo.
číst více