zpět seznam článků

Poruchy spánku - čast 4. Parasomnie

Ve čtvrtém díle našeho seriálu si představíme spánkové poruchy, které spadají do kategorie parasomnie. Jedná se o různé netypické či abnormální projevy, které se objevují během spánku nebo těsně po probuzení. Patří sem poruchy jako náměsíčnost, noční děsy a noční můry. V dnešním díle se zaměříme na náměsíčnost neboli somnambulismus.

Spánkové poruchy - Parasomnie

Co je vlastně náměsíčnost a jak vzniká?

Jak už jsme si v úvodu řekli, náměsíčnost spadá do souboru poruch známých jako parasomnie. Náměsíčnost je stav  mezi spánkem a bděním. Osoby takto postižené se částečně probouzejí z hlubokého spánku ve fázi NREM, kdy tělo nespí a svaly fungují normálně. Motorický systém se tak aktivuje bez současného dosažení bdělosti a chování náměsíčného člověka je bez kontroly.

Tento stav je nebezpečný, nemocný si totiž neuvědomuje, co dělá, a tak si může nevědomky ublížit. Proč tato porucha vzniká není zcela jasné – souvisí však s fungováním mozku během spánku.

Jak se projevuje?

Ve stavu náměsíčnosti se člověk chová a vykonává činnosti, jako by byl v bdělém stavu. Jde především o vstávání a pohyb mimo postel, o kterých jedinec ale neví a ani si je po probuzení nepamatuje. Časté jsou projevy jako posazení se na posteli, chození po domě, vykonávání potřeb (jídlo, wc, pití..), stereotypní přemísťování věcí apod. Náměsíčný člověk přitom může, ale nemusí mít zavřené oči, ojedinělé nejsou ani mírné halucinace, kdy si myslí, že vidí něco jiného, než tam ve skutečnosti je. Zároveň je schopný, i když poněkud zmateně, komunikovat s okolím a odpovídat na otázky. Charakteristický je nepřítomný výraz obličeje a nesoustředěnost.

Pokud je náměsíčný někdo z vaší rodiny a vy ho v tomto stavu potkáte, nemusíte ho budit. Pokud byste ho totiž probudili, zbytečně ho vystavíte stresu a šoku, kde je a co tam dělá. Úplně postačí, když ho odvedete do postele a uložíte ho, ráno si stejně nebude nic pamatovat.

Je nebezpečná?

Náměsíčnost sama o sobě nebezpečná není, záleží však na různých faktorech – např. zda postiženým je dítě nebo dospělý jedinec. U dětí je totiž somnambulismus výrazně častější než u dospělých osob. Pokud tedy uvidíte vaše dítě v náměsíčném stavu, nemusíte ihned vyhledávat odborníka. Zhruba 30% dětí ho totiž v době dospívání zažije alespoň jednou. Může za to pravěpodobně fakt, že náměsíčnost se vyskytuje v třetí až čtvrté fázi spánku a právě u dětí jsou tyto fáze častější a delší. Zároveň se jim vyvíjí mozek a některé funkce zatím nemusí fungovat dokonale, což může opět přispět k častějším nočním výletům. Není dokončem proces zrání dětského mozku – přechod mezi jednotlivými fázemi spánku proto nemusí být zcela plynulý.V drtivém procentě případů somnabulismus v dospívání vymizí. Nebezpečí této poruchy spočívá zejména v tom, že dítě se může lehce zranit. Ve spánku si totiž neuvědomuje, co dělá a tak může někde spadnout, odejít z domu nebo se jinak zranit. Je tak namístě učinit určitá opatření – např. zajistit okna nebo zamknout vchodové dveře.

U dospělých osob je náměsíčnost méně častější, ovšem pod vlivem určitých faktorů popsaných níže se objevit může. Zde je na místě potom hlídat četnost jednotlivých epizod a jak dlouho se člověk s tímto stavem potýká. Zpozorněte v případě, že jste náměsíční vícekrát jak jednou do měsíce. V tomto případě je potom dobré svůj problém konzultovat u neurologa nebo ve spánkové poradně. Na náměsíčnost se mohou podávat léky nebo se jí dá předcházet – pokud se např. budíte pravidelně v určitou hodinu, není nic jednoduššího, než si 15 minut před touto hodinou nařídíte budík a vzbudíte se.

Možné příčiny a spouštěče

I když přesná příčina, proč se náměsíčnost projevuje, není ještě úplně prozkoumána, přesto k ní napomáhají následující faktory:

Spánková deprivace

Další příčinou, díky které se může objevit náměsíčnost, je dlouhodobý nedostatek spánku. Nevyspání negativně ovlivňuje tělo, mozek i celkovou výkonost organismu. Pokud se jedná o krátkodobou či nárazovou záležitost, není nic jednoduššího, než si dostatečně odpočinout a „dospat se“. Jestliže se však jedná o dlouhodobější stav, je možné, že trpíte nespavostí a tento stav musíte léčit. Insomnie totiž nejen, že zhoršuje imunitu, schopnost přemýšlet  a snižuje celkovou kvalitu života, ale také se z ní může vyklubat chronická varianta.

Příznak jiné nemoci

Náměsíčnost se také může projevovat jako syndrom jiné choroby. Může signalizovat různé psychické poruchy, nadměrný stres, ale také jinou spánkovou poruchu. Nejčastěji se udává do spojitosti se spánkovou apnoe, která se považuje za nebezpečné onemocnění. Pokud, kromě náměsíčnosti,  si váš partner stěžuje na chrápání, probouzíte se v noci s pocitem dušnosti a během dne jste nevyspalí a nemůžete se koncentrovat, tak zpozorněte. Skutečně by se mohlo jednat o spánkovou apnoe.

Vyčerpání nebo extrémní vytížení

Tělo by mělo mít určitý rytmus a řád a ten by se měl dodržovat. Pokud se nezdravě zatěžujete,  ať už prací, zábavou nebo nadměrnou tělesnou zátěží, může se u vás náměsíčnost projevit.

Psychika a potlačované emoce

Dobrý psychický stav je půl zdraví člověka a možná si ani neuvědomujete, jak velký vliv na lidské zdraví má stres, deprese nebo jakékoliv dlouhodobé negativní emoce, které v sobě možná zadržujete. Nejen tělo, ale i hlava totiž potřebuje odpočívat. Psychickou nerovnováhou si můžete přivodit i další, daleko závažnější problémy, než jen občasný noční výlet.

Léky

Náměsíčnost mohou spustit i některé druhy léků, které užíváte. Pokud tento stav zpozorujete vy nebo někdo z vašeho blízkého okolí, můžete zkontaktovat svého lékaře a poradit se s ním o dalším postupu. Jestliže však léky berete krátkodobě, je velmi pravděpodobné, že po dokončení léčby náměsíčnost vymizí a vy se vrátíte zpátky do normálu.

Drogy a alkohol

Drogy a velké množství alkoholu skutečně mohou vyvolávat somnambulismus. Když si odmyslíte, jaké množství nežádoucích látek se do těla dostává, zaměřte se na to, jak tyto látky působí na spánek. Alkohol by se před spaním neměl pít nikdy. Ač se zdá, že právě po požití alkoholu se nejlépe spí, opak je pravdou. V době jeho rozkládání totiž alkohol změlčuje spánek. Opilý člověk tudíž špatně spí, často se převaluje, snadněji se vzbudí a po probuzení je dehydratovaný. Navíc alkoholem či drogami omámený mozek může špatně přecházet do jednotlivých spánkových fází  a tím způsobovat náměsíčnost.

Genetické faktory

Na propuknutí náměsíčnosti  se velkou měrou mohou podílet také genetické faktory a předpoklady. Jestliže se ve vaší rodině somnambulismus někdy projevil nebo jste ho měli vy osobně, je pravděpodobné, že k němu bude mít předpoklady i vaše dítě.

Vnější podněty

Zde se jedná pouze o spouštěč, kterým se náměsíčnost nastartuje. Pokud je v místnosti, kde člověk se somnambulismem usíná, nějaký rušivý element, může ho kdykoliv „napůl“ probudit. Tímto narušitelem může být cokoliv – zapnutá televize, moc světla, zvonící telefon, ruch z ulice nebo moc nízká či vysoká teplota.

Narušený denní režim

Posledním faktorem, který může být zodpovědný za náměsíčnost je zpřeházený režim. Vysoce nezdravé je pracovat na směny – tělu totiž velmi prospívá pravidelný řád. Rizikové jsou také samé noční směny nebo ponocování. Jestliže organismus navyknete na to, že spíte přes den, narušujete tím tvorbu melatoninu, který se tvoří jen v noci a potřebujete ho k bezproblémového usínání. Ze spaní vás během dne taky může vyrušit mnohem více věcí.

Jak se náměsíčnosti zbavit?

Somnambulismus sám o sobě vůbec neškodí, avšak člověk si v tomto stavu může lehce ublížit, je proto na místě zavést preventivní opatření. Příjemné to nemusí být také rodině či někomu, s kým sdílíte ložnici. Jak se této poruchy spánku zbavit nebo ji alespoň výrazně omezit?

Prostředí

Velmi důležité je prostředí, ve kterém usínáte. Ložnice (nebo dětský pokoj) by měla být uklizená, uspořádaná, vzdušná a měla by mít přiměřenou teplotu. Zaměřte se také na vybavení – zejména na postel. Jestliže spíte na staré posteli s proleženou matrací, přímo si zvete spánkové poruchy do své ložnice. Nezáleží, jaký typ postele si vyberete, zda čalouněnou nebo postel z masivu, důležité je, aby měla bytelnou konstrukci a byla dostatečně prostorná. Další nezbytnou věcí je vhodná matrace, která bude přizpůsobená vašim potřebám a zvykům, bude poskytovat oporu páteři a bude se vám na ní pohodlně ležet.

Z pokoje, kde spíte, odneste veškerou elektroniku, zdroje světla, které se nedají vypnout a jiné věci, které by vás v průběhu noci mohly rušit. Zajistěte si tmu (závěsy, žaluzie, rolety) a neusínejte u televize či notebooku.

Návyky

Nezbytností je správná spánková hygiena. Vytvořte si pravidelný spánkový režim – choďte spát a vstávejte v určitou stejnou hodinu. Zvláště dětem mohou pomoci různé rituály, které jim navodí asociaci, že je čas spát. Může to být koupel nebo pohádka před spaním.

Nejezte alespoň tři hodiny před spaním, na noc necvičte a zapomeňte na alkohol, kávu či jiné stimulanty. Také se vyhněte hádkám či řešení nepříjemných záležitostí. Pokud patříte k lidem, kteří před ulehnutím do postele sledují televizi nebo pracují na počítači, zkuste jej vypnout  a místo koukání do monitoru si přečtěte knihu nebo popovídejte s partnerem o tom, jaký měl den. Tím se navodíte do klidového režimu, lépe usnete a spánek bude celkově kvalitnější a nepřerušovaný.

Psychická pohoda

Na každého doléhají různé starosti a je téměř nemožné být každý den v naprostém klidu a pohodě. Záleží však, jak na sebe neradostné chvíle necháe působit a do jaké míry vám narušují běžný život. Pokud se vystavujete dlouhodobému stresu, může se projevit různými zdravotními obtížemi, které se mohou stupňovat. Snažte se proto jakoukoliv nepřízeň osudu co nejrychleji vyřešit a jestliže se jedná o záležitost, na kterou vaše síly nestačí, nestyďte se poradit s odborníkem.

Sami doma se potom s nesnázemi můžete poprat pomocí meditace, fyzické aktivity, odpočinku a času pro sebe a své koníčky. Také bylinky se mohou ukázat jako účinné – vyzkoušejte si každý den před spaním uvařit meduňkový čaj, který vás uklidní a příjemně ukolébá ke spánku.


Poslední články

Klidný a zdravý spánek v těhotenství – 3. trimestr

Týdny plynou a vaše děťátko v bříšku roste jako z vody. Těhotenské bříško se zvětšuje a vy už vhodnou polohu pro spánek hledáte stále hůře. Navíc ji zase za chvíli musíte měnit a tak se váš spánek spíše mění na přerušované podřimování. Jak se tedy ještě vyspat kvalitně než miminko přijde na svět?

číst více

Klidný a zdravý spánek v těhotenství – 2. trimestr

V druhém trimestru těhotenství dochází k celkovému zklidnění. Ranní nevolnosti již ustupují a vaše těhotenství vás zatím nijak neomezuje. I přesto je dobré dodržovat některé zásady pro zdravý spánek.
číst více