zpět seznam článků

Poruchy spánku - část 2. Hypersomnie

Hypersomnie je naprostým opakem insomnie, o které jsme psali v prvním díle. Jedná se o patologicky zvýšenou spavost, která se projevuje dlouhodobou nadměrnou denní spavostí.

Porucha spánku - hypersomnie

Příznaky hypersomnie

Hlavním příznakem hypersomnie je nadměrná denní spavost. Pokud se objevuje pouze nárazově (spánkový deficit) či občasně, jedná se pouze o nevyspání.

O hypersomnii mluvíme v případě, že tento stav přetrvává déle než měsíc. Nadměrnou spavostí potom rozumíme stav, kdy člověk více spí, než bdí. To zahrnuje časové období delší než 12 hodin denně. Jedinec není schopen kontrolovat usínání během dne, což je ho může ohrozit na životě.

Hypersomnií trpí zhruba 5% populace a představuje závažný problém pro kvalitu života člověka.

Nadměrná spavost bývá obvykle příznakem nějaké jiné choroby, ovšem může být i nemocí sama o sobě. Dělíme ji na dva základní druhy.

Primární hypersomnie

Primární hypersomnie bývá způsobena poškozením mozku.

Sekundární hypersomnie

Sekundární hypersomnie má obvykle jiné příčiny:

  • Nadbytek melatoninu v krvi
  • Onemocnění trávícího systému
  • Deprese a jiné psychické poruchy
  • Schizofrenie
  • Rakovina a nádorové onemocnění
  • AIDS
  • Dlouhodobé přepracování a vypětí
  • Těhotenství
  • Únavový syndrom
  • Obstrukční spánkové apnoe
  • Hormony a poruchy štítné žlázy

Dále se hypersomnie dělí na další podkategorie, kterými jsou narkolepsie, idiopatická hypersomnie, posttraumatická a recidivující hypersomnie.

Narkolepsie je zvýšená spavost s halucinacemi a podrobněji se jí budeme zabývat v následujících dílech seriálu.

U idiopatické hypersomnie se tělo neregeneruje během spánku dostatečně a bez ohledu na to, kolik hodin člověk spal, se okamžitě po probuzení  dostavuje pocit únavy a bolesti hlavy. Spánek kolísá mezi 12-16 hodinami denně a jedince trápí problémy s probouzením – často je nevzbudí ani budík.

Posttraumatická hypersomnie se může rozvinout v důsledku nehody, při které byl poškozený mozek.

Recidivující hypersomnie je nadměrná spavost, která se objevuje v přechodných obdobích, pokaždé zmizí, ale pravidelně se vrací.

Typický průběh hypersomnie

Nadměrná denní spavost se projevuje nekontrolovatelnými a nutkavými záchvaty spánku. Právě toto usínání je nejvíce nebezpečným příznakem. Přichází totiž neočekávaně, člověk není schopen se mu ubránit a neomezuje se jenom na postel. Tyto stavy sice trvají pouze několik minut, ale například při řízení auta je to závažný problém. Proto není vhodné, aby takto postižený člověk prováděl úkony, které vyžadují stálou pozornost. Hypersomnik může usnout prakticky při jakékoliv činnosti, klidně i během rozhovoru. S hypersomnií úzce souvisí snížení kvality života. Spavost totiž narušuje každou oblast – ať už profesní či osobní.

Pokud nemocný spí méně než „potřebuje“ je unavený, podrážděný, náladový a v některých případech i agresivní. Může se objevit snížená teplota, nechutenství či psychické potíže.

Lékařská pomoc

Člověk, který má dlouhodobě nadměrnou potřebu spánku, by měl navštívit praktického lékaře. Léčba hypersomnie závisí hlavně na příčině, která ji způsobila. Pokud je prvotní příčina vážnější nemoc, musí vzít lékař v úvahu kromě nadměrné spavosti i jiné faktory, které ji určitě budou doprovázet. S tím souvisí krevní testy, případně CT, EEG či polysomnografie a jiná vyšetření.

Pro potlačení únavy a usínání, lékaři předepisují stimulanty, které člověka udrží v bdělém stavu. Také zlepšují schopnost koncentrace. Další skupinu léčiv představují antidepresiva.

Jak si pomoci sám?

Vzhledem k tomu, že na hypersomnii se velkou měrou podílí psychický stav, je potřeba se zaměřit na svůj život. Někdy je deprese skrytá a člověk si ji plně neuvědomuje, přesto je přítomná. Pokud pociťujete nespokojenost se svým životem, máte často splíny, nebo jen moc povinností a žádný volný čas, zpozorněte. Zkuste podniknout kroky k tomu, aby jste měli více času na sebe, na svoje koníčky. Někdy je to změna práce, jindy změna prostředí, ve kterém se obvykle pohybujete. Pomoci můžou i meditace, jóga, léčitel či literatura svépomoci. Na kvalitu života i spánku se může odrazit i pohodlná matrace, příjemné přikrývky a lůžkoviny obecně.

Snažte se dodržovat životosprávu. Hodně pijte, pravidelně jezte. Pokud byste se zanedbávali, nadměrné potřeby spánku se nezbavíte. Když totiž tělo nemá dostatek živin přijímaných z potravy, snaží si energii doplnit jinak – spánkem. Za únavou také můžou také stát chybějící vitamíny D nebo zinek.

Pomocníkem také může být přírodní léčba. Osvědčeným pomocníkem pro pacienty s hypersomnií se stal zelený čaj, který obsahuje velké množství kofeinu. Také se můžete během dne osvěžovat – např. studená sprcha.

Poslední pomocí, jakkoliv absurdní se to zdá, je fyzická aktivita. Pravidelným cvičením se do těla vyplavují hormony, které tělo nabudí a způsobí tak, že nebudete tolik unavení.


Poslední články

Noční směny, jak se lépe vyspat? 2.díl

Každý snáší střídání směn jinak. Pro někoho je mnohem snadnější zvládat noční směnu a vyhovuje mu být přes noc aktivní a před den odpočívat. Ranní ptáčata naopak raději pracují brzo od rána přes den, ale večer už jsou brzy v posteli. Následujících několik rad vám může pomoct s usínáním po noční směně.
číst více

Nestihli jste jarní úklid ložnice?

Ložnice je místem, kde každý večer uleháme ke spánku a užíváme si klid domova. Aby byla i vaše ložnice oázou klidu, kde nemyslíte na práci nebo každodenní shon, je nutné mít ložnici uklizenou a zbavenou všech zbytečností.

číst více