zpět seznam článků

Noční směny, jak se lépe vyspat?

Velká část zaměstnání se bohužel neobejde bez střídání ranních, odpoledních a nočních směn, nebo se jedná o tzv. dvanáctky, kdy se střídá pouze denní a noční směna. I když budete mít náročné zaměstnání, ale pracovat budete pouze přes den, je to lepší než noční směny z jednoho jednoduchého důvodu – tělo si zvykne. Oproti tomu při střídání směn je neustále narušován váš režim a to přináší tělu velkou fyzickou i psychickou zátěž.

Noční směny, jak se lépe vyspat?

Rizika jsou větší, než se zdá

Spánková nepravidelnost může mít větší dopad na vaše tělo a především také psychiku, než se na první pohled zdá. Podle průzkumů počet zaměstnání se směnným provozem v posledních letech vzrostl a častěji jsou v nich zaměstnáni muži. Ženy však až tak moc nezaostávají.

Pokud nepatříte k těm, kteří si po několika týdnech na střídání směn „zvyknou“, zbystřete. Nepravidelný režim vám může způsobovat hned několik zdravotních komplikací, jako jsou zažívací potíže, zhoršení imunity, psychické potíže a různé spánkové poruchy – nespavost, Narkolepsie, Parasomnie a jiné.  O těchto poruchách se můžete dočíst v našich dalších článcích. Co tedy dělat, abyste nepravidelný režim lépe zvládali?

Poslouchejte své tělo

Každý člověk je jiný a má jiné potřeby. Není pravidlem, že člověk musí spát 8 hodin, je to pouze orientační, doporučená doba. Pokud vašemu tělu stačí 6 hodin, je to v pořádku, stejně jako pokud rádi spíte 9 hodin. Každý se cítí odpočatý po určité době spánku, na kterou je zvyklý. Proto také pokud přijdete ráno po noční domů, není nutné spát 8 hodin v kuse. Můžete si spánek rozdělit například do dvou bloků a ani tyto bloky nemusí být stejně dlouhé. Poslouchejte své tělo, pozorujte, co vám vyhovuje více a přizpůsobte se tomu.

Prostředí spánku = polovina úspěchu

Ložnici uzpůsobte činnosti, na kterou se právě chystáte – spánku. Co nejvíce zatemněte a pokuste se zbavit všech okolních zvuků. Některým lidem dokonce vyhovují i špunty do uší. Pozor také na modré světlo, které vyzařují obrazovky. Počítač, televizi a jiné přístroje byste ideálně neměli v ložnici mít. I telefon přestaňte používat alespoň hodinu před zalehnutím do postele.

Teplá koupel s čajem a solí do koupele

Pokud se po příchodu domů necítíte unavení, mohla by vám s usínáním pomoci teplá koupel se solí s nějakou příjemnou vůní, ideální je například levandule. Do ruky vezměte hrnek medunkového čaj a relaxujte. Naladíte se tak na spánek a rychleji usnete.

Další rady, jak se vypořádat se spánkem po noční směně naleznete v druhé části našeho článku - Noční směny, jak se lépe vyspat? 2. díl


Poslední články

Letní cestování aneb jak na časový posun 2. díl

Uvádí se, že na jednu hodinu časového posunu potřebujeme den, abychom se s ní vyrovnali. Pokud tedy cestujeme několik hodin, naše tělo si může zvykat klidně po celou dobu dovolené a to už se zase chystáme domů. Jak se rychleji přizpůsobit tamnímu času?
číst více

Letní cestování aneb jak na časový posun 1. díl

Letní měsíce jsou obvykle spojovány s cestováním a dovolenou. Ve vzdálenějších destinacích vás čeká náročná překážka. Tou je časový posun, se kterým se tělo neumí dost dobře vyrovnat. Následujících několik rad by vám mohlo pomoci.

číst více