zpět seznam článků

Noční směny, jak se lépe vyspat?

Velká část zaměstnání se bohužel neobejde bez střídání ranních, odpoledních a nočních směn, nebo se jedná o tzv. dvanáctky, kdy se střídá pouze denní a noční směna. I když budete mít náročné zaměstnání, ale pracovat budete pouze přes den, je to lepší než noční směny z jednoho jednoduchého důvodu – tělo si zvykne. Oproti tomu při střídání směn je neustále narušován váš režim a to přináší tělu velkou fyzickou i psychickou zátěž.

Noční směny, jak se lépe vyspat?

Rizika jsou větší, než se zdá

Spánková nepravidelnost může mít větší dopad na vaše tělo a především také psychiku, než se na první pohled zdá. Podle průzkumů počet zaměstnání se směnným provozem v posledních letech vzrostl a častěji jsou v nich zaměstnáni muži. Ženy však až tak moc nezaostávají.

Pokud nepatříte k těm, kteří si po několika týdnech na střídání směn „zvyknou“, zbystřete. Nepravidelný režim vám může způsobovat hned několik zdravotních komplikací, jako jsou zažívací potíže, zhoršení imunity, psychické potíže a různé spánkové poruchy – nespavost, Narkolepsie, Parasomnie a jiné.  O těchto poruchách se můžete dočíst v našich dalších článcích. Co tedy dělat, abyste nepravidelný režim lépe zvládali?

Poslouchejte své tělo

Každý člověk je jiný a má jiné potřeby. Není pravidlem, že člověk musí spát 8 hodin, je to pouze orientační, doporučená doba. Pokud vašemu tělu stačí 6 hodin, je to v pořádku, stejně jako pokud rádi spíte 9 hodin. Každý se cítí odpočatý po určité době spánku, na kterou je zvyklý. Proto také pokud přijdete ráno po noční domů, není nutné spát 8 hodin v kuse. Můžete si spánek rozdělit například do dvou bloků a ani tyto bloky nemusí být stejně dlouhé. Poslouchejte své tělo, pozorujte, co vám vyhovuje více a přizpůsobte se tomu.

Prostředí spánku = polovina úspěchu

Ložnici uzpůsobte činnosti, na kterou se právě chystáte – spánku. Co nejvíce zatemněte a pokuste se zbavit všech okolních zvuků. Některým lidem dokonce vyhovují i špunty do uší. Pozor také na modré světlo, které vyzařují obrazovky. Počítač, televizi a jiné přístroje byste ideálně neměli v ložnici mít. I telefon přestaňte používat alespoň hodinu před zalehnutím do postele.

Teplá koupel s čajem a solí do koupele

Pokud se po příchodu domů necítíte unavení, mohla by vám s usínáním pomoci teplá koupel se solí s nějakou příjemnou vůní, ideální je například levandule. Do ruky vezměte hrnek medunkového čaj a relaxujte. Naladíte se tak na spánek a rychleji usnete.

Další rady, jak se vypořádat se spánkem po noční směně naleznete v druhé části našeho článku - Noční směny, jak se lépe vyspat? 2. díl


Poslední články

Správný čas na výměnu vašich lůžkovin právě nastal.

I v lůžkovinách najdeme několik rozdílů, které byste měli znát a při výběru lůžkovin se jimi řídit. Věděli jste například, že existují hned tři druhy lůžkovin? Nebo že i lůžkoviny mohou zajišťovat stálou teplotu v lůžku? Také jste možná netušili, že lůžkoviny bychom měli měnit dle ročního období. Je tohle pro vás novinka? Pojďme se na lůžkoviny podívat z blízka.

číst více

Jak sport ovlivňuje kvalitu našeho spánku?

Spánek je základní fyziologickou potřebou. Během spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energii. Dlouhodobý nedostatek spánku má velký vliv na naše zdraví a fyzičku. Vlastně se tedy dá říct, že spánek ovlivňuje náš výkon ve sportu a to v jakémkoli.

číst více