zpět seznam článků

Noční směny, jak se lépe vyspat?

Velká část zaměstnání se bohužel neobejde bez střídání ranních, odpoledních a nočních směn, nebo se jedná o tzv. dvanáctky, kdy se střídá pouze denní a noční směna. I když budete mít náročné zaměstnání, ale pracovat budete pouze přes den, je to lepší než noční směny z jednoho jednoduchého důvodu – tělo si zvykne. Oproti tomu při střídání směn je neustále narušován váš režim a to přináší tělu velkou fyzickou i psychickou zátěž.

Noční směny, jak se lépe vyspat?

Rizika jsou větší, než se zdá

Spánková nepravidelnost může mít větší dopad na vaše tělo a především také psychiku, než se na první pohled zdá. Podle průzkumů počet zaměstnání se směnným provozem v posledních letech vzrostl a častěji jsou v nich zaměstnáni muži. Ženy však až tak moc nezaostávají.

Pokud nepatříte k těm, kteří si po několika týdnech na střídání směn „zvyknou“, zbystřete. Nepravidelný režim vám může způsobovat hned několik zdravotních komplikací, jako jsou zažívací potíže, zhoršení imunity, psychické potíže a různé spánkové poruchy – nespavost, Narkolepsie, Parasomnie a jiné.  O těchto poruchách se můžete dočíst v našich dalších článcích. Co tedy dělat, abyste nepravidelný režim lépe zvládali?

Poslouchejte své tělo

Každý člověk je jiný a má jiné potřeby. Není pravidlem, že člověk musí spát 8 hodin, je to pouze orientační, doporučená doba. Pokud vašemu tělu stačí 6 hodin, je to v pořádku, stejně jako pokud rádi spíte 9 hodin. Každý se cítí odpočatý po určité době spánku, na kterou je zvyklý. Proto také pokud přijdete ráno po noční domů, není nutné spát 8 hodin v kuse. Můžete si spánek rozdělit například do dvou bloků a ani tyto bloky nemusí být stejně dlouhé. Poslouchejte své tělo, pozorujte, co vám vyhovuje více a přizpůsobte se tomu.

Prostředí spánku = polovina úspěchu

Ložnici uzpůsobte činnosti, na kterou se právě chystáte – spánku. Co nejvíce zatemněte a pokuste se zbavit všech okolních zvuků. Některým lidem dokonce vyhovují i špunty do uší. Pozor také na modré světlo, které vyzařují obrazovky. Počítač, televizi a jiné přístroje byste ideálně neměli v ložnici mít. I telefon přestaňte používat alespoň hodinu před zalehnutím do postele.

Teplá koupel s čajem a solí do koupele

Pokud se po příchodu domů necítíte unavení, mohla by vám s usínáním pomoci teplá koupel se solí s nějakou příjemnou vůní, ideální je například levandule. Do ruky vezměte hrnek medunkového čaj a relaxujte. Naladíte se tak na spánek a rychleji usnete.

Další rady, jak se vypořádat se spánkem po noční směně naleznete v druhé části našeho článku - Noční směny, jak se lépe vyspat? 2. díl


Poslední články

Noční směny, jak se lépe vyspat? 2.díl

Každý snáší střídání směn jinak. Pro někoho je mnohem snadnější zvládat noční směnu a vyhovuje mu být přes noc aktivní a před den odpočívat. Ranní ptáčata naopak raději pracují brzo od rána přes den, ale večer už jsou brzy v posteli. Následujících několik rad vám může pomoct s usínáním po noční směně.
číst více

Nestihli jste jarní úklid ložnice?

Ložnice je místem, kde každý večer uleháme ke spánku a užíváme si klid domova. Aby byla i vaše ložnice oázou klidu, kde nemyslíte na práci nebo každodenní shon, je nutné mít ložnici uklizenou a zbavenou všech zbytečností.

číst více