zpět seznam článků

Nechte se ukolébat ke spánku přírodou

Nespavost je v poslední době velkým problémem, se kterým se potýkají všechny věkové kategorie. Řada pacientů na její zmírnění užívá léky z řad hypnotik. Ty jsou však při delším užívání návykové a navíc mají celou škálu nežádoucích účinků. Přitom příroda nabízí spousty možností, jak si dopomoci k rychlejšímu usínání a kvalitnějšímu spánku. Už naše babičky věděly, jak se s nespavostí hravě vyrovnat... Pomocí bylin!

Čaje a tinktury

Lipový květ

Květ z lípy je lidem znám už velmi dlouhou dobu a je využíván především pro své antioxidanty a látky potlačující zánět. Nejen, že účinně působí proti nachlazení a různým onemocněním dýchacích cest, ale také je výborný při žaludečních křečích. Co se týká nespavosti, lipový květ uvolňuje, tudíž vás zbaví stresu, nervozity a podrážděnosti. Z květu můžete připravit koupel i lahodný čaj.

Máta peprná

Máta je další bylinou, která má široké spektrum blahodárných účinků na lidský organismus. Kromě potlačení stresu, bolestí hlavy a nespavosti, vám pravidelné pití mátového čaje výrazně zlepší činnost trávícího systému, jater, slinivky a žlučníku.

Tip na přípravu: Smíchejte 30g máty peprné, 30g meduňky lékařské, 10g fenyklu obecného a 5g kořene kozlíku. Odeberte dvě čajové lžičky, přelijte 250ml horké vody a vylouhujte.

Kozlík lékařský

Tato zázračná bylina by měla být mezi prvními, po kterých sáhnete, když večer nemůžete usnout. Umí totiž vyrovnávat hladiny klíčových látek v mozku, a přitom nezpůsobuje závislost. Kozlík vám pomůže nejen s nespavostí, ale také se stresem a úzkostí. Zakoupit ho můžete buď ve formě čaje nebo jako bylinnou tinkturu. U kozlíku platí, že by se neměl používat déle než tři týdny.

Tip na přípravu: Dejte 5g kořene kozlíku lékařského do 200ml studené vody, nechte 24 hodin vyluhovat a sceďte. Vypijte před ulehnutím do postele.

Chmel otáčivý

Chmel je ideální rostlinou na celkové zklidnění nervového systému. Uklidňuje nervy, tlumí veškerou aktivitu a hysterii, usměrňuje podrážděnost. Chmel lze užívat v tinkturách, extraktech či čajích. Nejlépe působí v kombinaci s ostatními bylinkami.

Tip na přípravu: Smíchejte 30g šištic chmelu, 20g meduňky lékařské a 20g květu heřmánku. Odeberte 2 čajové lžičky a ty přelijte 250ml vařící vody a vypijte po vychladnutí před spaním.

Meduňka lékařská

Asi nejznámější bylinka používaná při nespavosti. A je opravdu všestranná – zklidňuje neurózy, bušení srdce i různé psychické záchvaty. Pomůže vám při hysterii i při depresivních stavech. Kromě toho má blahodárný vliv i na různá zánětlivá onemocnění. Stačí před spaním vypít meduňkový čaj.

Tip na přípravu: Smíchejte 35g kozlíku lékařského, 30g vachty trojlisté a 35g máty peprné a 30g meduňky. Ze směsi odeberte 1 čajovou lžičku a přelijte 200ml vroucí vody. Sceďte a pijte dvakrát denně.

Třezalka tečkovaná

Třezalka je významnou bylinou lidového léčitelství. Má silný účinek a hravě si poradí s jakoukoliv formou psychické nepohody – ať už vás trápí úzkosti, deprese, melancholie, stres nebo různé jiné psychózy. Má sedativní a uklidňující dopad na celou nervovou soustavu a dokáže hravě ukolébat ke spánku.

Koupele

Další možností je bylinky spařit v lázni a vykoupat se v nich. Nejen, že uklidňující látky proniknout do kůže, ale také výpary z nich vám pomohou, stejně jako je to v případě aromaterapie.

Tip na přípravu:

  • Přiveďte k varu 1l vody a přelijte s ní 100g kozlíku. Nechte odstát asi 10minut, poté sceďte a vylijte do koupele. Postačí 15 minut v lázni a bude se vám příjemněji usínat.
  • Přiveďte k varu 5l vody a přijdejte 500g ovesné slámy. Povařte asi 15minut a sceďte do vany. Koupel provádějte těsně před spaním.

Jiné užitečné rady

Při problémech s nespavostí zvyšte příjem vitamínu B5– ten najdete v sušených meruňkách, jablkách, cenným zdrojem jsou i sušené fíky nebo játra.

Na večer už moc nejezte – plný žaludek způsobuje neklidný spánek. Nejlépe večeřet do polosyta.

Zaměřte se na správnou spánkovou hygienu. Choďte každý den spát ve stejnou hodinu, vytvořte si návyky, které vám budou spánek asociovat. Mezi takové návyky může patřit například koupel, čtení knihy atd.

Nezapomínejte na prostředí, ve kterém usínáte. V ložnici by měla být dostatečná tma, odneste veškerou elektroniku a jiné rušivé elementy. Také zvažte, zda máte vhodnou postel a matraci, která je dostatečnou oporou těla.

Nespavost zahání i teplé mléko s máslem a lžičkou medu.

Před spaním neřešte problémy, vyhněte se stresu, hádkám a jiným věcem, které by mohly ohrozit vaši duševní pohodu.

Na trhu jsou dostupné různé druhy bylinných polštářků, které vám svou vůní usnadní usínání. Mezi ty nejúčinnější patří levandulové. Využít můžete i vonných svíček, které navodí tu správnou atmosféru pro klidný spánek.


Poslední články

Správný čas na výměnu vašich lůžkovin právě nastal.

I v lůžkovinách najdeme několik rozdílů, které byste měli znát a při výběru lůžkovin se jimi řídit. Věděli jste například, že existují hned tři druhy lůžkovin? Nebo že i lůžkoviny mohou zajišťovat stálou teplotu v lůžku? Také jste možná netušili, že lůžkoviny bychom měli měnit dle ročního období. Je tohle pro vás novinka? Pojďme se na lůžkoviny podívat z blízka.

číst více

Jak sport ovlivňuje kvalitu našeho spánku?

Spánek je základní fyziologickou potřebou. Během spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energii. Dlouhodobý nedostatek spánku má velký vliv na naše zdraví a fyzičku. Vlastně se tedy dá říct, že spánek ovlivňuje náš výkon ve sportu a to v jakémkoli.

číst více