zpět seznam článků

Jak spíme? Kolik spánku denně potřebujeme

Jak ráno vstáváte, spíte rádi? Budíte se s nutkáním posunout budík ještě o hodinu déle, a pospat si nebo je pro Vás zvonění budíku vysvobození z otravného převalování se v posteli?

Z výzkumů vyplývá, že nám jako dospělému člověku stačí kolem 8 hodin spánku denně. Spánek je pro nás velmi důležitý, protože délka a kvalita spánku ovlivňuje život člověka, jeho zdraví, výkonost a především jeho duševní pohodu. A jak na tom jsme my, jako Češi ve skutečnosti?

Není rozdíl, zda bydlíte ve městě nebo na vesnici. Vaši dobu spánku to neovlivní a všichni spí průměrně stejně dlouho. Ti, kteří si dopřejí více jak 9 hodin spánku je ve městě 2x více než na vesnicích.

Proč muži ve středním věku spí méně? Jsou za tím zdravotní problémy nebo chytají druhou mízu?

Ve středním věku spí lidé nejméně. Zdá se, že je to přirozené, protože je to náročné životní období, děti odcházejí z domova, rodiče těchto lidí jsou ve věku, kdy už potřebují pomoc. Všechny tyto situace nás zaměstnávají tolik, že před spaním nemyslíme na nic jiného a zkracuje to náš spánek. Ať už se jedná o muže nebo ženy, zde to platí pro obě pohlaví.

Je tu rozdíl mezi spánkem mužů a žen. U obou stran platí, že se nejvíce vyspíme, když jsme mladí, ve středním věku se spí méně a ve stáří se opět vyspíme více. Ten rozdíl je v tom, kdy jednotlivé fáze u jednotlivých stran nastávají a jak jsou rozsáhlé.
U žen je vidět postupné zkracování spánku od raného mládí až do odchodu do důchodu a pak náhlé prodloužení spánku v období, kdy jsou ženy doma v důchodu. U mužů to tak není.

Kvalitní spánek pro celou rodinu


U mužů se spánek zkracuje do čtyřicítky. Poté nastávají problémy výše uvedené, děti odcházejí, starost o vlastní rodiče. Muži tyto situace řeší o mnoho méně než ženy, proto musíme hledat i další příčiny. Chtějí muži dohnat to, co nestihli za dobu, co jsou na světě, stihli toho málo a chytá je druhá míza nebo jim začalo noční vstávání kvůli zdravotním problémům? Může to být jakýkoliv důvod. Ale tento nedostatek spánku si muži vybírají potřebou delšího spánku zhruba o 10 let dříve než ženy.
 

Co je za tím, že si staří lidé stěžují, že se nevyspí?

Ano, délka spánku je velmi blízce spojena s věkem, ale rozhodně to neznamená, že čím bude člověk starší, tím méně se vyspí. Je jasné, že mladí lidé si v porovnání s ostatními věkovými skupinami přispí nejdéle a většinou vstávají až po osmi hodinovém spánku. Komu by se to také nelíbilo?

Jak je to ve skutečnosti s důchodci? Staří lidé nespí méně, ale spí nekvalitně. Existují dvě fáze spánku. První REM fáze je fáze mělká, ve které se nám zdají sny. Tato fáze nám zajistí psychickou regeneraci. Druhá fáze spánku je tvrdá fáze, ve které o sobě vůbec nevím a během které se regenerují buňky. Mladým lidem stačí REM fáze, ale čím je člověk starší potřebuje více tvrdé fáze spánku. Protože tělo je unavené, bolavé a potřebuje uvolnění a regeneraci.
S přibývajícím věkem lidé nechtějí dělat změny a spousta lidí pořád spí na postelích a na matracích z šedesátých i starších let. Proto špatně usínají a většinu spánku tráví v REM fázi, která pro ně není vhodná. Takže pomozme starším zapomenout na jejich proleželé matrace, na kterých se jim nespí lépe, jak si myslí. Nová bude pro ně zdravotně lepší a pohodlnější.
 


Poslední články

Klidný a zdravý spánek v těhotenství – 3. trimestr

Týdny plynou a vaše děťátko v bříšku roste jako z vody. Těhotenské bříško se zvětšuje a vy už vhodnou polohu pro spánek hledáte stále hůře. Navíc ji zase za chvíli musíte měnit a tak se váš spánek spíše mění na přerušované podřimování. Jak se tedy ještě vyspat kvalitně než miminko přijde na svět?

číst více

Klidný a zdravý spánek v těhotenství – 2. trimestr

V druhém trimestru těhotenství dochází k celkovému zklidnění. Ranní nevolnosti již ustupují a vaše těhotenství vás zatím nijak neomezuje. I přesto je dobré dodržovat některé zásady pro zdravý spánek.
číst více