zpět seznam článků

Jak různé polohy spánku ovlivňují Vaše zdraví

Jaká je Vaše oblíbená poloha při spánku, jste hvězdice nebo embryo? A vědeli jste, že i poloha ve které spíte ovlivňuje kvalitu spánku a Vaše zdraví? V našem článku najdete svou oblíbenou polohu a dozvíte se, jaký má na Váš spánek vliv. Díky tomu dokážete také pro sebe lépe vybrat matraci nebo ten pravý polštář.

Na zádech, s rukama podél těla

Spaní na zádech, s rukama podél tělaSpaní na zádech s rukama podél těla je obecně považováno za nejlepší polohu pro Vaši páteř a také pro krční páteř, ale pouze v případě, že nepoužijete příliš mnoho polštářů. Říká se, že lidé, kteří spí na zádech, májí tendence chrápat více, než ti kteří spí v jiných polohách.

 

Na zádech, s rukama vzhůru

Poloha na zádech, s rukama vzhůruTato poloho nazývaná „hvězdice“ je dobrá pro Vaše záda. Bez ohledu na to, zda máte ruce kolem Vašeho polštáře nebo ne, spaní na zádech může pomoci v prevenci proti vzniku vrásek a otlačenin na obličeji. Nicméně stejně jako v případě spaní na zádech s rukama podél těla, i tato poloha může vést k problémům s chrápáním a pálením žáhy. Navíc pokud máte ruce nad hlavou, může dojít k tlaku na nervy v ramenou, což vede k bolesti.

Tváří dolů

Poloha spánku na břiše tváří dolůSpaní na břiše může zlepšit trávení, ale pouze pokud jste si nevyvinuli zlozvyk dýchat skrze polštář, což s největší pravděpodobností vede k tomu, že natáčíte hlavu na jednu a druhou stranu. To vytváří velký tlak na Váš krk. Vzhledem k tomu, že křivka páteře nemá žádnou podporu, spaní tváří dolů může způsobit bolesti zad.
 

Poloha plodu

Poloha ploduPoloha, ve které je člověk celý stočený do klubíčka, s pokrčenýma nohama a bradou nakloněnou dolů, může být pohodlná, ale může také způsobit řadu problémů se zády a krkem. Extrémní stočení do klubíčka může rovněž omezit hluboké dýchaní. Tato poloha je tedy považována jako vhodná v případě, že máte problémy s chrápáním nebo pro těhotné ženy.
 

Na boku, ruce podél těla

Poloha na boku, ruce podél tělaKdyž ležíte na zádech s rukama podél těla, páteř má nejlepší podporu ve svém přirozeném zakřivení. To může pomoci snížit bolesti zad a krku a rovněž zástavy dechu (apnoe).
 
A nevýhoda? Spánek na boku může přispět k stárnutí kůže kvůli gravitaci, což znamená vrásky v obličeji a povislá prsa.
 

Na boku, ruce před sebou

Poloha na boku, ruce před sebouTato poloha má mnoho stejných výhod jako poloha na boku s rukama podél těla. Avšak jakákoliv poloha na boku může způsobit bolesti ramen a paží v důsledku omezeného krevního toku a tlaku, který je vytvářen na nervy, což muže být z horšeno, když máte ruce před sebou.

 

Na pravém boku

Spaní na pravém bokuPokud jste „spáč na boku“, záleží také na tom, na kterém boku ležíte. Spánek na právem boku může zhoršit pálení žáhy, zatímco během spánku na levé straně je vytvářen tlak na vnitřní orgány jako jsou játra, plíce a žaludek (zatímco se zmírňuje pálení žáhy). Těhotným ženám lékaři většinou doporučují spánek na levém boku, neboť tato poloha může zlepšit oběh k plodu.


 

Podpora polštáře

Poloha s podporou polštářeBez ohledu na to jakou spací polohu upřednostňujete, je vysoce pravděpodobné, že si během nocí lépe odpočinete a ráno se probudíte bez bolestí pokud zvolíte podporu polštářem.

Ti kteří spí na zádech mohou použít menší polštář pod klenbu páteře, ti kteří spí na boku můžou polštář umístit mezi kolena a ti kteří spí na břichu pod boky jako ochranu kloubů pro bezbolestný, odpočinkový spánek.

 


Poslední články

10 tipů, jak si ušetřit více času na spaní 1. díl

Každý z nás má spoustu povinností a každodenních činností, které musí zvládnout udělat včas a kvalitně. Nejjednodušším způsobem, jak si ušetřit čas, který mnohdy i nevědomky začneme dělat, je, že začneme šidit náš spánek.

číst více

Bojujte kvalitním spánkem proti podzimním depresím

Letní dny se s námi již pomalu loučí a naše tělo to vnímá velmi intenzivně. Den se začíná zkracovat a brzy se již stmívá, ráno a večer je nám chladno, avšak odpoledne nás dokáže sluníčko ještě pořádně zahřát. Už je to tak, podzim se hlásí o své místo.
číst více