zpět seznam článků

Jak předejít skolióze u dětí?

Skolióza je jedním z nejznámějších onemocnění páteře. Každým rokem přibývá čím dál více lidí a hlavně dětí s tímto onemocněním. Za vinu se to většinou přisuzuje modernímu sedavému stylu života, kdy děti tráví po několika hodinách sezení ve škole dalších několik hodin sezení u počítače nebo televize. Věděli jste však, že skolióza se u vašich dětí může začít formovat už v prvních měsících jejich života? Jak tedy předejít skolióze nebo ji léčit?

Spánek a skolióza u dětí

Co to je skolióza a její příznaky?

V první řadě je třeba si uvědomit, že nikdo z nás nemá páteř úplně rovnou. Skolióza se definuje jako abnormální zakřivení páteře. Nejčastějším druhem je idiopatická skolióza. Může se formovat již v batolecích měsících a také často v období rychlého růstu mezi 10. - 12. rokem věku dítěte. Zajímavé je, že častěji jsou skoliózou postiženy dívky.  Rozpozná se u dětí celkem snadno. Když se dítě předkloní, křivka páteře obvykle vybočuje do jedné nebo druhé strany. Často dítě mívá jedno rameno výš než druhé nebo mu vystupují žebra na jedné straně více než na druhé. Skoliózu většinou bezpečně diagnostikuje pediatr při běžné preventivní prohlídce. Následujících několik rad můžete využít, pokud chcete skolióze u vašich dětí předejít už od útlého věku.

Nechte dítě vyvíjet se přirozeně

Dítě se přirozeně vyvíjí a během svých prvních měsíců na světě se naučí mnoho dovedností. Nejprve pase koníčky (miminko ležící na bříšku zvedá hlavičku), poté si začne sedat, lézt po čtyřech a nakonec se postaví a začne chodit. Tyto pohybové dovednosti mají své dané pořadí a jsou důležité pro správné formování páteře. Vše má svůj čas, který se může u každého dítěte lišit. Rodiče by to měli respektovat a rozhodně se nesnažit popohánět své dítě, jelikož mu tím akorát mohou ublížit.

Častou chybou rodičů bývá, že se snaží své dítě posazovat, aniž by to samo svedlo. Tím velmi negativně zasahují do jejich kosterního systému. Počkejte raději, až si váš malý šikula sedne sám, budete z toho mít stejně větší radost, než když si jej sami posadíte na klín.

Nevodit za ručičku

Dítě už si stouplo, udělalo pár nejistých kroků a zdokonaluje se v této činnosti, čím dál častěji. Máte tendenci jej chytit za ručičku a vodit po místnosti? Odolejte. Voděním za jednu ručičku je namáhána jedna strana páteře a skolióza se formuje velmi snadno. Dbejte na to, abyste své dítko vodili za obě ručičky. Nebo ještě lépe nechte ruce dítěte volně a přidržujte jej za hrudník a bříško.

Pestrá strava

Proti rozvoji skoliózy také pomáhá pestrá, vyvážená strava, která obsahuje všechny důležité minerály, vitamíny a stopové prvky. Základem je dostatek vápníku, aby bylo podpořeno formování kostí, které je v tomto období velmi intenzivní.

Kvalitní obuv a aktovky

Vaše dítě již odrostlo z plenek, ale prevence skoliózy z daleka nekončí. Pozor si dejte i při výběru bot. Nesprávná obuv má negativní vliv na držení těla a zakřivení páteře. To samé platí i o přeplněných a těžkých taškách do školy. Vybírejte z aktovek s kvalitním polstrováním zad, ale zároveň z lehkých materiálů. Aktovku budou děti na zádech nosit každý den. Tašky přes rameno byste měli úplně vyloučit, jednostranné namáhání těla je nejrychlejší cestou ke skolióze.

Vhodné kroužky pro děti

Po škole by mělo dítě mít dostatek pohybu. Je to důležité i pro jeho regeneraci a odreagování od školních povinností, které je jistě taky potřeba. Mezi výběrem kroužků vybírejte ty, které děti budou zároveň bavit, ale zároveň prospívají jejich tělu. Mezi takové patří balet, plavání, gymnastika, horolezectví a dynamické sporty, které stimulují hluboké svaly zad. Naopak sporty, které zatěžují jen jednu stranu těla, nedoporučujeme příkladem je tenis nebo squash.

Spánek = matrace

Ať už dělá vaše dítě přes den cokoliv, v posteli tráví výraznou část dne. I pro děti je tedy velmi důležitý výběr roštů a matrací. Dítě by například rozhodně nemělo spát na matraci pro dospělé, která obsahuje anatomické zónování v potahu nebo jádru. Vzhledem k jeho menšímu vzrůstu se tyto zóny v porovnání s dospělým člověkem liší a při ležení na matraci jejich umístění neodpovídá požadavkům těla. Obecně platí, že pro děti jsou vhodné tvrdší matrace, které poskytuji pevnou oporu těla. Pro své děti vybírejte matrací ze studené pěny s jádrem z monobloku pěny.

Poraďte se s našimi odborníky na prodejnách ProSpánek, která matrace bude nejvhodnější pro vaše ratolesti.


Poslední články

Noční směny, jak se lépe vyspat? 2.díl

Každý snáší střídání směn jinak. Pro někoho je mnohem snadnější zvládat noční směnu a vyhovuje mu být přes noc aktivní a před den odpočívat. Ranní ptáčata naopak raději pracují brzo od rána přes den, ale večer už jsou brzy v posteli. Následujících několik rad vám může pomoct s usínáním po noční směně.
číst více

Nestihli jste jarní úklid ložnice?

Ložnice je místem, kde každý večer uleháme ke spánku a užíváme si klid domova. Aby byla i vaše ložnice oázou klidu, kde nemyslíte na práci nebo každodenní shon, je nutné mít ložnici uklizenou a zbavenou všech zbytečností.

číst více