zpět seznam článků

Fáze spánku u dospělých a u dětí ovlivňují tuhost matrace

Spánek dětí se podstatně liší od spánku dospělých. První odlišnost vyplývá z toho, že děti při narození nemají nastavený 24hodinový spánkový režim.

Rozlišovat mezi dnem a nocí se musí teprve naučit, což u některých kojenců může trvat i několik měsíců. Doba souvislého nočního spánku se navíc prodlužuje velmi zvolna s tím, jak ustupuje potřeba nočního krmení.

Druhým a podstatnějším rozdílem spánku dětí a dospělých je odlišnost spánkových cyklů. Ve srovnání s dospělými stráví děti výrazně méně času hlubokým spánkem a jejich spánkové cykly jsou navíc mnohem kratší. Výsledkem je, že se děti během noci ve srovnání s dospělými mnohem snadněji a také častěji budí. Těmto fázím spánků by měla odpovídat i správná volba tuhosti matrace.

Spánek dospělých

Spánek dospělých

Spánek dospělých probíhá v cyklech, z nichž každý má dvě fáze - nonREM fázi a REM fázi. REM (anglická zkratka pro Rapid Eye Movement, česky rychlé pohyby očí) fáze se vyznačuje zvýšenou aktivitou mozku, která se blíží stavu bdění. Svalové napětí je v této fázi nízké, ovšem dýchání a srdeční činnost jsou nepravidelné a oči se pohybují pod zavřenými víčky. V REM fázi se nám zdají sny, které si po probuzení pamatujeme. V této fázi spánku se člověk při vyrušení snadno probudí. REM fáze představuje 20 až 25 % doby spánku dospělé osoby.

Předtím než se člověk dostane do REM fáze spánku projde několika stádii nonREM spánku. NonREM spánek probíhá od usínání po hluboký spánek. Na konci nonREM spánku je probuzení spícího nejobtížnější a probouzená osoba ho vnímá jako nepříjemné. V nonREM spánku zřejmě probíhá proces zapamatování si dat a událostí a regenerace těla. Noční děsy, náměsíčnost nebo mluvení ze spaní mají své místo právě v nonREM fázi spánku.

Cyklus nonREM a REM spánku se u dospělých osob za noc několikrát zopakuje, přičemž jeden cyklus trvá zhruba 90 až 120 minut. Na konci cyklu se člověk buď probudí nebo pokračuje v dalším spánku začátkem nového cyklu.

Vzhledem k tomu, že čím je člověk starší potřebuje kvůli regeneraci těla trávit více a více času ve fázi nonREM měli bychom volit s přibívajícím věkem spíše vysoce komfortní matrace z líné pěny střední a nižší tuhosti.

Spánek dětí

Spánek dětí

Spánek dětí je v mnohém odlišný od spánku dospělých. U kojenců neprobíhají klasické cykly nonREM a REM spánku. Namísto toho se u kojenců střídají fáze aktivního a klidného spánku. Jeden cyklus zahrnující aktivní a klidný spánek trvá v prvním půlroce dítěte pouze 50 až 60 minut.

Spánek kojence začíná aktivní fází, která je podobná REM spánku u dospělých. Tato fáze je charakterizována pohybem víček, relativně rychlým, nepravidelným dýcháním, občasnými pohyby končetin a občasnými hlasovými projevy (např. krátký pláč ze spánku). V této fázi spánku se dítě snadno probudí. V aktivní fázi spánku stráví kojenci zhruba polovinu každého spánkového cyklu. V této fázi dochází k růstu a vývoji dítěte a jsou podporovány podvědomé procesy učení.

Druhou polovinu představuje klidný spánek. V průběhu klidného spánku se víčka kojence nepohybují, dýchání je pomalejší a pravidelné a tělo je téměř bez pohybu. V této fázi spánku kojence obvykle neprobudí ani větší hluk nebo jiné vyrušení. Klidný spánek zakončuje spánkový cyklus. Po skončení spánkového cyklu se dítě buď probudí nebo pokračuje dalším cyklem spánku.

Vzhledem k tomu, že pro dítě je podstatný růst, vývoj a učení je třeba aby trávilo co nejvíce času ve fázi REM spánku. Proto bychom měli pro děti volit matrace ze studené pěny se střední a vyšší tuhostí.

Jak dítě vyzrává, dostává klidný spánek vlastnosti nonREM spánku dospělých. Doba spánku se také postupně prodlužuje a zkracuje se doba aktivního (REM) spánku. Tato změna je však postupná a trvá několik let, než se začne spánek dítěte podobat spánku dospělých. Stádia nonREM spánku se sice u dětí objevují již v 6 měsících, ovšem jeden spánkový cyklus dosahuje doby trvání obvyklé u dospělých až ve školním věku. Zatímco dospělí stráví v REM fází spánku 20 až 25 % celkové doby spánku, u novorozenců je podíl aktivního spánku 50 % a u 3letých dětí je podíl REM spánku zhruba 30 %.

Zdroj: http://www.maminkam.cz/faze-spanku-u-dospelych-a-u-deti


Poslední články

Trápí vás přehřívání v lůžku během letních měsíců? Stop probdělým nocím.

Mnoho lidí se se zvyšujícími teplotami začne během spánku budit, odkopávat peřinu a následně se zase přikrývat, protože jim začne být chladno. Jak vyřešit změny teplot jednou provždy?
číst více

Noční směny, jak se lépe vyspat? 2.díl

Každý snáší střídání směn jinak. Pro někoho je mnohem snadnější zvládat noční směnu a vyhovuje mu být přes noc aktivní a před den odpočívat. Ranní ptáčata naopak raději pracují brzo od rána přes den, ale večer už jsou brzy v posteli. Následujících několik rad vám může pomoct s usínáním po noční směně.
číst více