zpět seznam článků

9 důležitých věcí, na které se v ložnici zaměřit - část 1

Spánek je základní lidskou potřebou, kterou neošidíme. Znamená pro nás relaxaci, odpočinek a regeneraci, ovlivňuje ho ale spousta faktorů, jako je hluk, světlo, psychika nebo každodenní starosti. Kvalita našeho spánku se odráží na kvalitě našeho života a samozřejmě i na kvalitě našeho zdraví. Abychom dosáhly kvalitního spánku, je nutné nepříjemné vlivy eliminovat. Které to jsou a jak se s nimi vypořádat?

Teplota v ložnici: méně je více...

Optimální teplota pro spaní, je zhruba o 2°C nižší, než je běžná pokojová teplota např. v obývacím pokoji. Doporučujeme proto před spaním krátce ale intenzivně vyvětrat. Nezapomeňme také na přikrývku s vhodnou hřejivostí, která dokáže regulovat teplotu a vlhkost v lůžku i během noci.

TIP: Pokud se partneři nemohou shodnou na stejné teplotě, měli by si každý vybrat přikrývku s jinou hřejivostí, určitě ne jednu velkou.

Světlo: aneb budiž tma…

Světlo reguluje vylučování hormonu melatonin, který řídí jednotlivé spánkové fáze. Proto je v místnosti, kde spíme důležitá co největší tma. Kromě toho nás denní světlo a sluneční paprsky dokážou probudit dříve než je nutné. Doporučujeme mít v oknech žaluzie, závěsy nebo použít spací masku, která zabrání proniknutí světla.

TIP: Také barva v ložnici hraje důležitou roli. Patří sem spíše tlumené uklidňující odstíny.

Tlak: nenechte se omezovat…

Důležitým faktorem pro kvalitní spánek je správně zvolená matrace. Vhodná matrace nás nesmí nikde tlačit, měla by kopírovat naše tělo, měla by nám být příjemná. Pokud není možné prokrvit některé části těla, vznikají tlakové body, máme tendence se obracet a převalovat. Díky tomu spíme „neklidněji“ a náš odpočinek nemůže být kvalitní.

TIP: Chcete-li tělu umožnit maximální prokrvení celého těla, vybírejte matraci z paměťové pěny, která se tvaruje přesně podle křivek Vašeho těla.

Hluk: raději vypněte…

Hluk během spánku, například auta z ulice nebo partnerovo chrápání, nás probouzí a narušuje tak správný poměr mezi REM spánkem a hlubokým spánkem. Celkově se tedy snižuje kvalita spánku a my se ráno probouzíme nevyspalí, unavení a podráždění.

TIP: Také tikající budík dokáže narušit naše usínání. Pokud to jde, úplně vypněte nebo lépe z ložnice odstraňte všechny rušivé elektronické přístroje. 

Kvalitní spánek


Poslední články

Trápí vás přehřívání v lůžku během letních měsíců? Stop probdělým nocím.

Mnoho lidí se se zvyšujícími teplotami začne během spánku budit, odkopávat peřinu a následně se zase přikrývat, protože jim začne být chladno. Jak vyřešit změny teplot jednou provždy?
číst více

Noční směny, jak se lépe vyspat? 2.díl

Každý snáší střídání směn jinak. Pro někoho je mnohem snadnější zvládat noční směnu a vyhovuje mu být přes noc aktivní a před den odpočívat. Ranní ptáčata naopak raději pracují brzo od rána přes den, ale večer už jsou brzy v posteli. Následujících několik rad vám může pomoct s usínáním po noční směně.
číst více